Eko padome
Ekoskolas koordinātors: Inta Štoferte- sporta skolotāja
e-pasts : inta.stoferte@inbox.lv
Dina Tauriņa – iestādes vadītāja
Solvita Vinberga Bambe- vadītājas vietniece
Tatjana Kreicberga – medmāsa
Zinta Salma-pirmsskolas skolotāja
Sanita Štrāla-pirmsskolas skolotāja
Inta Zviedre -pirmsskolas skolotāja
Linda Grunte-pirmsskolas skolotāja
Vineta Saulīte - pirmsskolas skolotāja
Gundega Simsone- pirmsskolas skolotāja
Valda Vjaksa- logopēde
Justīne Strazdiņa- dārzniece
Videss kodekss
Kandavas pilsētas PII “Zīļuks” 2022./2023.m.g. darbības plāns pamattēmai “Klimata pārmaiņas”
Novembris
Pirmā starptautiskā Rīcības dienu kampaņa notika 2012. gadā un kopš tā laika ik gadus novembris tiek ieskandināts ar bērnu un jauniešu aicinājumiem rīkoties vides aizsardzības labā.Latvijas Ekoskolas ik gadus piedalās nedēļu ilgā starptautiskā kampaņā ar mērķi uzrunāt sabiedrību, vērst uzmanību nozīmīgām vides problēmām un ikvienu rosināt uz rīcību, kas var palīdzēt šīs problēmas mazināt.
Darbības laiks | Pasākums | Piedalās | Atbildīgais |
Septembris (Atkritumi) Mainot savus ikdienas ieradumus - labojot, pārveidojot, lietojot vēlreiz un šķirojot pārstrādei – mēs būtiski varam samazināt poligonā nonākošo atkritumu kalnus. Dabā nav atkritumu! Tos vienmēr rada cilvēki, un ir vajadzīgs ilgs laiks, līdz atkritumi sadalās dabiski. | |||
2-9. | Bērni tiek iepazīstināti ar gada tēmu “Klimata pārmaiņas”. Ko nozīmē jēdziens “Klimata pārmaiņas”, kā mēs varam palīdzēt un ko darīt klimata labā. ( Skatīt EKOSKOLU METODISKAIS MATERIĀLS PIRMSSKOLAS IZGLĪTĪBAS IESTĀDĒM) | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
14. | Ekopadomes sēde | Ekopadomes locekļi | Eko koordinātore |
21. | Veselības diena ar Ekorūķi | Grupu pedagogi, bērni | Vad. vietniece, eko koordinātore, mūzikas pedagogs |
5-30. | Eksperiments dabā “Kas paliek…” Grupas uzaicina Ekorūķi piedalīties eksperimentā. (ierok zemē dažāda veida atkritumus-plastmasu, ābola serdi….) | Grupu pedagogi, bērni | Grupu skolotājas, Eko koordinātore, Vad. vietniece |
13-30. | Nodarbība dabā | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
5-30. | Pētnieciskas un izzinošas aktivitātes dabā. Pastaigu laikā vērot tuvāko un tālāko apkārtni. Kura teritorija ir vistīrākā un sakoptākā, kur redzami atkritumi visvairāk. | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
28. | Mazās Ekopadomes sēde | Ekopadomes locekļi | Eko koordinātore. |
Oktobris (Pārtika-ēdam veselīgi) Izvēlēties uzturā videi draudzīgus ēdienus, kas pagatavoti no sezonālajiem un vietējiem produktiem. Popularizēt ēst gatavošanu, kā videi draudzīgu rīcību, sevišķi- aizvietojot produktus, kas satur palmu eļļu. | |||
Visu mācību gadu | Cūkmens detektīvi | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi, vad. vietniece. |
13. | Putras diena. Iepazīt putru daudzveidību un to pozitīvo ietekmi uz veselību. Pašu gatavota putra. Putru ēšana laukā, lai veicinātu putru labo ietekmi uz veselību. | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi, mūzikas skolotājas, vad. vietniece, eko koordinātore. |
3-7. | Raža mūsu dobītē. Vizuāls atspoguļojums. (Bērnu vērojumi, mērījumi, secinājumi.) | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
1-29. | Nodarbība dabā | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
17-21. | Grupu projekts “Cik es apēdu un cik man paliek pāri.” Tiek svērta pārtika pirms un pēc ēšanas. Noskaidrot izmestās pārtikas daudzumu. | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi, medmāsa |
25-29. | Mazie Ekorūķi vēro | Mazā Ekopadome | Eko koordinātore |
1-5 | Rīcības diena. | Grupu pedagogi, bērni, vecāki | , Vadītāja, vad. vietniece, eko koordinātore |
7-30. | Eko kodeksa papildināšana ar zīmējumiem. | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
10. | Mārtiņdiena (Cienasts no pašu audzētiem augļiem, dārzeņiem) | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi, vecāki |
1-30. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
Decembris | |||
1-23. | Labdarības akcija “Palīdzēsim patversmē nonākušiem dzīvniekiem” Grupu skolotājas ar bērniem, vecāki ar bērniem gatavo paklājiņus dzīvniekiem. (No segām, t-krekliem, džemperiem…) | Grupu pedagogi, bērni | Vad.vietniece, eko koordinātor, grupu pedagogi, vecāki |
8-14. | Ekoeglīte (Taupām resursus) | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi, vecāki |
1-30. | Nodarbība dabā | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
12-30. | Ciemos pie meža draugiem – aktīvā atpūta svaigā gaisā. | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi, vecāki |
Janvāris (Ūdens) Ūdenim mūsu dzīvē ir īpaša nozīme. Mēs to izmantojam ne tikai dzeršanai un mazgāšanai, bet arī rūpniecībā, lauksaimniecībā un jebkura produkta ražošanā, sākot no sviestmaizēm un skārda kārbām līdz laikrakstiem un automašīnām. Mūsu pieprasījums pēc ūdens ir pieaudzis tiktāl, ka dabiskais ūdens cikls tam vairs netiek līdzi. Ūdens pats par sevi neko nemaksā. Mēs, ūdens lietotāji, maksājam ūdensapgādes uzņēmumiem par tā piegādi. Ūdensapgādes uzņēmumi apsaimnieko ūdens avotus, attīra piesārņoto ūdeni, piegādā ūdeni līdz patērētājam un attīra notekūdeņus. Stāsts, izmantojot fragmentus no Otfrīda Preislera grāmatas “Mazais ūdensvīriņš” (Ekoskolu metodiskais materiāls pirmsskolai) | |||
2-31. | Eksperimenti ar ūdeni. | Grupu pedagogi, bērni | Grupu skolotājas |
9-13. | Ūdens taupīšana. Atjaunot piktogrammas par ūdens taupīšanu pie izlietnēm. | Grupu pedagogi, bērni | Sporta skolotāja |
18-19. | Ekorūķis ciemojas. | Grupu pedagogi, bērni | Eko koordinātore |
3-31. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
25. | Ekopadomes sēde | Ekopadomes locekļi | Eko koordinātore |
23-27. | Pasaules sniega diena. Ziemas prieki | grupu pedagogi, bērni | Grupu skolotājas, Eko koordinātore, medmāsa |
Februāris (Enerģija) Pirmsskolā var apzināt elektroierīču daudzveidību, nozīmi cilvēka dzīves uzlabošanā; iekārtas, kas tiek darbinātas ar degvielu, gāzi; kurināmā materiāla daudzveidību; kā taupīt enerģiju. Aktualizē drošības tematiku, darbojoties ar enerģijas avotiem. | |||
16. | “Silto džemperīšu diena” Samazināt siltuma padevi radiatoros. | Grupu pedagogi, bērni | Vad. vietniece, eko koordinātore, grupu pedagogi |
1-28. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
1-28. | Iepazīt enerģijas veidus ( vēja ģeneratori, saules baterijas. Vērot cikos ieslēdzam elektrību, cikos izslēdzam, cik gara nakts, cik diena. Pastaigu laikā vērot un iepazīt mājas, kurām ir saules baterijas. | Bērni, bērnu pedagogi | Grupu pedagogi |
20-28. | Piktogrammu gatavošana un izlikšana pie slēdžiem. | Bērni, bērnu pedagogi | Grupu pedagogi |
Marts (Transports) Transports un ar to saistītās problēmas bērnus ietekmē tieši — tas ir ne tikai attālums līdz iestādei, bet arī drošība uz ceļiem, transporta līdzekļu izmantošanas ietekme uz veselību. Bērni gūst priekšstatu par tīra gaisa nozīmi cilvēka dzīvē, transporta līdzekļu radīto gaisa piesārņojumu, tā ietekmi uz dzīvo dabu. | |||
13. | Akcija “Baltā zeķe” Kopā ar Ekorūķi veicam pētījumu- baltu zeķi uzmauc automašīnas izpūtējam un nedaudz pabrauc. Automašīnu aptur, noņem no izpūtēja zeķi. Vēro tajā sakrājušos sārņus. Pārrunā par automašīnu radīto piesārņojumu ikdienā. | Bērni, bērnu pedagogi | Vad. vietniece, eko koordinātore, grupu pedagogi |
14. | Diena bez auto. Uz iestādi bērni un pedagogi ierodas ar velosipēdiem vai kājām. | Iestādes darbinieki, bērni | Vadītāja, vad. vietniece, eko koordinātore, grupu pedagogi |
1-31. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
14-18. | Pasaules vides dienas -ūdens diena -meža diena | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
14-31. | Grupu projekts “Sējam, stādam, audzējam” | Grupu pedagogi, bērni | Vad. vietniece, eko koordinātore |
1-31. | Sulu degustēšana: -Bērzu sulas -Kļavu sulas -Pašu gatavotas sulas | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi, vecāki |
20-31. | Izstāde “”Zaļais” auto” Eko tranporta līdzekļa gatavošana, izstāde. | Grupu pedagogi, bērni | Vad. vietniece, grupu pedagogi, vecāki |
Aprīlis (Skolas vide un apkārtne, Bioloģiskā daudzveidība) Viens no labākajiem veidiem, kā celt bērnu labsajūtu mācību laikā, ir pēc iespējas biežāk iziet no telpām un izmantot skolas apkārtni un tuvumā esošās dabas vērtības mācībām un atpūtā. | |||
24-28. | Orientēšanās dabā. Iepazīt bioloģisko daudzveidību iestādes teritorijā un ārpus tās. (Darba lapas) | Grupu pedagogi, bērni | Eko koordinātore |
17-19. | Tikšanās ar dabas vides gidi. | 5-6gadīgo grupu pedagogi, bērni | Vad. vietniece, eko koordinātore |
21. | Lielā talka ar Ekorūķi. Grupu tīrīšana ar dabīgajiem tīrīšanas līdzekļiem (salīdzina, cik tīrīšanas līdzeklis un dabīgais tīrīšanas līdzeklis maksā veikalā) | Grupu pedagogi, bērni, bērnu vec. | Vadītāja, vad. vietniece |
3-28. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
Maijs Par klimata pārmaiņām pēdējā laikā tiek diskutēts aizvien vairāk – par tām runā gan zinātnieki, gan politiķi, gan žurnālisti. Klimata pārmaiņas ir aktuāla tēma arī draugu un paziņu savstarpējās sarunās, apspriežot pārāk lietaino vasaru vai negaidīti auksto pavasari. Cilvēki bieži atceras to, kādas ziemas un vasaras bija viņu jaunībā, kā briduši pa sniegu uz skolu, kā pikojušies un vizinājušies ar ragaviņām. Lai gan liela daļa klimata pārmaiņu problēmu ir globālas un risināmas starpvalstu līmenī, ir daudz aktivitāšu, ko varam veikt katrs pats planētas labā. | |||
2-19. | Eko dārziņu izveide | Grupu pedagogi, bērni | Vad. vietniece, eko koordinātore, grupu pedagogi |
5-12. | Ģimenes dienas ietvaros, grupas veido plakātu “Ko Es varētu darīt, lai samazinātu klimata pārmaiņas”. (Bērni ar vecākiem grupas plakātu papildina) | Grupu pedagogi, bērni, vecāki | Grupu pedagogi, eko koordinātore |
17. | Āru nodarbību diena. Visas grupas nodarbības vada laukā. | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
26. | Olimpiskā diena. | Pedagogi, bērni | Sporta skolotāja, grupu skolotājas |
22-24. | Eksperiments dabā “Kas paliek…” turpinājums. Grupas izrok un skatās, kuri atkritumi sadalījušies, kuri nē. | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi, eko koordinātore |
29-31. | Pārgājiens “Pikniks planētai” Pārgājienā ņemam līdzi veselīgu cienastu un neizmantojam vienreizlietojamos traukus) | Grupu pedagogi, bērni | Grupu pedagogi |
30. | Ekopadomes sēde | Ekopadomes locekļi | Eko koordinātore |
Septembris-Maijs
Sagatavoja Eko koordinatore-Inta Štoferte