Eko padome
Ekoskolas koordinātors: Inta Štoferte- sporta skolotāja
e-pasts : inta.stoferte@inbox.lv
Dina Tauriņa – iestādes vadītāja
Solvita Vinberga Bambe- vadītājas vietniece
Tatjana Kreicberga – medmāsa
Zinta Salma-pirmsskolas skolotāja
Liene Grosa-mūzikas skolotāja
Inta Zviedre -pirmsskolas skolotāja
Linda Grunte-pirmsskolas skolotāja
Vineta Saulīte - pirmsskolas skolotāja
Gundega Simsone- pirmsskolas skolotāja
Inga Brigere- pirmsskolas skolotāja
Gunita Šmite- pirmsskolas skolotāja
Iveta Ošeniece- skolotāja palīgs
Agrita Heniņa - skolotāja palīgs
Justīne Strazdiņa- dārzniece
Videss kodekss
Kandavas pilsētas Pirmsskolas izglītības iestādes “Zīļuks” 2024./2025.m.g.
darbības plāns pamattēmai “Bioloģiskā daudzveidība”
Ekoskolas mērķis
Veicināt izpratni par to, kas ir "Bioloģiskā daudzveidība"
Uzdevumi
1. Izzināt un izprast dabas vērtības un to daudzveidību;
2. Turpināt izmantot tuvāko un tālāko apkārtni dabas vērtību izzināšanā, bērnu pētniecības un novērošanas prasmju attīstībai;
3. Aizsargāt un palielināt bioloģisko daudzveidību iestādes apkārtnē.
Darbības laiks | Pasākuma saturs | Piedalās | Izvērtēšanas metodes | Atbildīgais |
Septembris Kur tiek izmantota enerģija izglītības iestādē? Kā enerģija tiek izmantota grupā un iestādē, un kādi ir enerģijas taupīšanas veidi. | ||||
4-15. | Bērni tiek iepazīstināti ar gada tēmu “Enerģija”. Informatīva plakāta veidošana- “Kas ir enerģija?” (Plakāts tiek papildināts katru mēnesi). Apzināt priekšmetus, kurus darbina elektroenerģija un priekšmetus, kurus cilvēks darbina ar savu enerģiju( Mikseris- putojamā slotiņa, putekļu sūcējs- birste….) | Grupu pedagogi, bērni | Pārrunas starp pedagogiem un bērniem. Iegūt informāciju izvērtējums. | Grupu pedagogi |
13. | Ekopadomes sēde | Ekopadomes locekļi | Prezentācija, protokols. | Eko koordinātore |
20. | Veselības diena ar Ekorūķi | Grupu pedagogi, bērni | Vad. vietniece, eko koordinātore, mūzikas pedagogs | |
5-30. | Latvenergo video- Ernests uzzina, kas ir elektroierīces. Elektrība ir labs draugs un palīgs. Tumšie vakari kļūst gaiši, kad ieslēdzam spuldzes. Pietiek ar slēdža pagriešanu, lai netīrā veļa, paklājs kļūtu tīrs, lai televizorā redzētu mīļāko raidījumu. Tomēr ne vienmēr elektrība ir draugs un palīgs. Ja ar elektrību rīkojas neuzmanīgi vai lieto nepareizi, tā var izdarīt sliktus darbus… | Grupu pedagogi, bērni | Pārrunas starp pedagogiem un bērniem. | Grupu skolotājas, Eko koordinātore, Vad. vietniece |
11-29 | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Iesūtītās fotogrāfijas | Grupu pedagogi |
28. | Mazās Ekopadomes sēde. Bērnu Ekopadomes izveide, pārrunas par pienākumiem. | Ekopadomes locekļi | Eko koordinātore | |
28. | Miķeļi. Raža mūsu dobītē. Noskaidro, kādi enerģijas avoti veicinājuši augu augšanu. | Grupu pedagogi, bērni | Pārrunas starp pedagogu un bērniem par iegūtās ražas izmantošanu. Bērni zina, kādi pārtikā izmantojami augi ir bērnudārza apkārtnē, prot tos novākt un zina ko no tiem var pagatavot. | Mūzikas skolotāja, vad. vietniece, eko koordinātore, Grupu pedagogi |
Oktobris | ||||
Visu mācību gadu | Cūkmens detektīvi | Grupu pedagogi, bērni | Atskaites iesūtīšana par paveiktajiem uzdevumiem. | Grupu pedagogi, vad. vietniece |
12. | Putras diena “Saimnieces stāsts…”(Enerģijas aizvietošana).Putras gatavošana uz ugunskuru. Iepazīt putru daudzveidību un to pozitīvo ietekmi uz veselību. Putru ēšana laukā, lai veicinātu putru labo ietekmi uz veselību. | Grupu pedagogi, bērni | Pēc pārrunām, bērni zina veselīgas ēšanas paradumus. | Grupu pedagogi, mūzikas skolotājas, vad. vietniece, eko koordinātore. |
3-7. | “Taupām!” Atjaunot un gatavot piktogrammas -Izslēdz gaismu; -Taupām ūdeni; -Aizver durvis | Grupu pedagogi, bērni | Bērni zina piktogrammu nozīmi. | Grupu pedagogi |
2-31. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Iesūtītās fotogrāfijas. | Grupu pedagogi |
17-21. | Ekopadomes sēde | Ekopadomes locekļi | Eko koordinātore | |
23-27. | Mazie Ekorūķi vēro. Vides novērtējums. | Mazā Ekopadome | Tiek vākti dati par iekšējo un ārējo vidi. Diskusijas. | Eko koordinātore |
Novembris | ||||
6-10. | Rīcības diena. Visa iestāde iesaistās Rīcības dienu akcijā. | Grupu pedagogi, bērni, vecāki | Problēmsituāciju risināšana. Plakātu veidošana. | Vadītāja, vad. vietniece, eko koordinātore |
9. | Mārtiņdiena (Cienasts no pašu audzētiem augļiem, dārzeņiem) | Grupu pedagogi, bērni, | Bērni zina Mārtiņdienas tradīcijas un veselīgas ēšanas paradumus. | Grupu pedagogi, vecāki |
13-17. | Izstāde “ Senie sadzīves priekšmeti ” | Grupu pedagogi, bērni, bērnu vecāki | Vadītāja, vad. vietniece | |
21.-24. | “Papīra otrā dzīve”. Radošo darbu izstāde grupās. | Grupu pedagogi, bērni | Radošo darbu izstāde. Vecāku novērtējums. | Grupu pedagogi |
1-30. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Iesūtītās fotogrāfijas. | Grupu pedagogi |
Decembris | ||||
4-8. | “Saruna ar tumsu”. Bērni pēta un salīdzina laiku pirms un pēc elektroenerģijas ieslēgšanas. Sarunas tumsā…. | Grupu pedagogi, bērni | Novērošana. Sarunas. Secinājumi. | Vad.vietniece, grupu pedagogi |
4-15. | Gatavošanās ziemassvētkiem. Ekoeglīte, pašu gatavoti rotājumi…(Taupām resursus)Eglītes rotāšana(Ņemam ne to skaistāko…) | Grupu pedagogi, bērni | Vizualizācijas izvērtējums | Grupu pedagogi, vecāki |
1-22. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Iesūtītās fotogrāfijas. | Grupu pedagogi |
11-29. | Ciemos pie meža draugiem – aktīvā atpūta svaigā gaisā. | Grupu pedagogi, bērni | Bērni zina, kādu barību drīkst dot meža zvēriem. | Grupu pedagogi, vecāki |
Janvāris | ||||
15-19. | Projekta nedēļa Eksperimenti, izpēte, maketu gatavošana. | Grupu pedagogi, bērni | Eksperimenti, praktiskais darbs, novērojumi. Vecāku novērtējums. | Grupu pedagogi |
22-31. | Izstāde “Zaļā enerģija” Projektu nedēļas darbu izstāde. | Grupu pedagogi, bērni, vecāki | Bērnu aktīva darbošanās, atgriezeniskās saites saņemšana. Vecāku novērtējums. | Grupu pedagogi |
15-18. | Pasaules sniega diena. Ziemas prieki | Grupu pedagogi, bērni | Bērni zina, ka aktīvs dzīvesveids uzlabo mūsu veselību. | Sporta skolotāja |
8-31. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Iesūtītās fotogrāfijas. | Grupu pedagogi |
24. | Ekopadomes sēde | Ekopadomes locekļi | 1. pusgada izvērtējums. Aktivitāšu sasaiste ar mācību saturu. | Eko koordinātore |
22-26. | Ekorūķis ciemojas. | Grupu pedagogi, bērni | Eko koordinātore | |
Februāris | ||||
15. | “Silto džemperīšu diena”. Samazināt siltuma padevi radiatoros. “Baskājīšu rīts” pārejā. | Grupu pedagogi, bērni | Pārrunas, kurās tiek salīdzināta temperatūra telpās pirms un pēc temperatūras samazināšanas. | Vad. vietniece, eko koordinātore, grupu pedagogi |
19-23. | Ģimenes projekts “Enerģija mums visapkārt”. Bērni ar vecākiem gatavo plakātu par elektroierīcēm mājās. Kā elektroenerģija tiek taupīta. Prezentācija, izstāde grupās.(Uzaicināt Ekorūķi) | Grupu pedagogi, bērni, bērnu vecāki | Pētot elektroierīces mājās, bērni guva izpratni par to, cik daudz elektrības tiek patērēts ikdienā. | Grupu pedagogi, eko koordinātore |
5-15. | Siltuma enerģija. Sarunas ar mežzini par koku saudzēšanu, izciršanu, stādīšanu. | Grupu pedagogi, bērni | Bērni izprot, kā rodas siltuma enerģija. | Eko koordinātore, vad. vietniece. |
1-29. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Iesūtītās fotogrāfijas. | Grupu pedagogi |
1-29. | Iepazīt enerģijas veidus. (vēja ģeneratori, saules baterijas ūdens dzirnavas…Vērot cikos ieslēdzam elektrību, cikos izslēdzam, cik gara nakts, cik diena. Pastaigu laikā vērot un iepazīt mājas, kurām ir saules baterijas.) | Bērni, bērnu pedagogi | Bērni saskata dažādu enerģijas avotu nepieciešamību un enerģijas taupīšanas nozīmi ikdienā. | Grupu pedagogi |
Marts | ||||
4-8. | Grupu projekts ”Enerģijai pa pēdām”.(Temperatūra dažādās iestādes telpās, no kā tas atkarīgs. Z; D, saules enerģija u.c.) | Bērni, pedagogi | Pārrunas, kurās tiek salīdzināti, analizēti iegūtie rezultāti, izvērtējot iespējamos rezultātus. | Eko koordinātore, grupu pedagogi |
11-13. | Diena bez auto. “Mūsu enerģija veselīgam dzīves veidam”. Fiziskas aktivitātes laukumā. | Iestādes darbinieki, bērni | Bērni zina, ka aktīvs dzīvesveids uzlabo mūsu veselību. | Eko koordinātore, grupu pedagogi |
1-31. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Iesūtītās fotogrāfijas. | Grupu pedagogi |
18-22. | Pasaules vides dienas -ūdens diena -meža diena | Grupu pedagogi, bērni | Sarunas bērniem ar pedagogiem. | Grupu pedagogi |
Aprīlis | ||||
1-12. | “Pašiem savs garšaugs”. Sējam, stādam, audzējam | Grupu pedagogi, bērni | Atpazīst izaudzētos garšaugus pēc garšas un izskata. | Grupu pedagogi |
10. | Vēja enerģija. “Pūķu festivāls” Pūķu un vējdzirnavu gatavošana. | Grupu pedagogi, bērni | Gatavošanas process, eksperiments. Pozitīvas emocijas | Vad. vietniece, eko koordinātore, mūzikas skolotāja, grupu pedagogi |
17-19. | Orientēšanās dabā. | Grupu pedagogi, bērni | Bērnu zināšanu izvērtēšana, iesaistoties aktivitātēs | Eko koordinātore |
26. | Lielā talka ar Ekorūķi. Grupu tīrīšana ar dabīgajiem tīrīšanas līdzekļiem (salīdzina, cik tīrīšanas līdzeklis un dabīgais tīrīšanas līdzeklis maksā veikalā) | Grupu pedagogi, bērni, bērnu vec. | Sarunas bērniem ar pedagogiem. | Vad. vietniece, eko koordinātore, grupu pedagogi |
30. | Diena bez papīra. Iespējas radošākām nodarbēm, kustību rotaļām, veselīgām aktivitātēm ārā, tai vietā, lai sēdētu pie galda ar zīmuli un papīru. | Grupu pedagogi, bērni | Bērniem ir priekšstats par laika izmantošanas iespējas veidiem, neizmantojot papīru. Pārrunas, iesūtītās fotogrāfijas. | Grupu pedagogi |
1-30. | Nodarbības dabā | Grupu pedagogi, bērni | Iesūtītās fotogrāfijas. | Grupu pedagogi |
Maijs | ||||
2-19. | Pašiem savs eko dārziņš. Pēta un izzina augus, kurus var audzēt dārzos. | Grupu pedagogi, bērni | Atpazīst sēklas un stādus, kurus stāda grupu dobītēs. | Grupu pedagogi |
15 | Ģimenes diena. "Mūsu enerģija veselīgai dzīvei”. (Grupu plakātu un ģimeņu plakātu izstāde) | Pedagogi, bērni, vecāki | Bērnu, pedagogu un vecāku aktīva darbošanās. Atgriezeniskās saites saņemšana. Vecāku novērtējums. | Vadītāja, vad.vietniece, eko koordnātore, grupu pedagogi |
16. | Āru nodarbību diena. Visas grupas nodarbības vada laukā atslēdzot grupās elektroierīces. | Grupu pedagogi, bērni | Iesūtītās fotogrāfijas. | Grupu pedagogi |
20. | . | Grupu pedagogi, bērni | Sarunas bērniem ar pedagogiem. | Vad. vietniece, grupu pedagogi |
27-31. | Pārgājiens ar uzdevumiem “Uzkāp augstākajā kalnā!” Pa ceļam veic dažādus uzdevumus saistītus ar drošību, sadarbību un vides jautājumiem. Pārgājienā ņemam līdzi veselīgu cienastu un neizmantojam vienreizlietojamos traukus) | Grupu pedagogi, bērni | Iesūtītās atbildes un fotogrāfijas. | Grupu pedagogi, eko koordinātore |
29. | Ekopadomes sēde | Ekopadomes locekļi | Eko koordinātore |
-Cik uzlieku, tik apēdu;
-“Veselīgā pauze” Rīta vingrošana grupās, dinamiskās pauzes, personālam- “Veselīgā piecminūte”;
-Pastaigas, kurās tiek fiksēts noietais km skaits (ik pa laikam);
-Makulatūras vākšana;
-Izlietoto bateriju vākšana
Mācību materiāli:
-Ekoskolu metodiskais materiāls pirmsskolas izglītības iestādēm;
-Efektīvs enerģijas patēriņš izglītības iestādē
-Kur rodas enerģija? - Dabaszinības (Skola2030)
-Tavaklase.lv- Kā iegūt enerģiju?
Sagatavoja -ekoordinatore I.Štoferte